جوشکاری استنلس استیل

folder_openمقالات cnc
commentبدون دیدگاه
Rate this post

جوشکاری استنلس استیل ، فولاد زنگ‌نزن یا فولاد ضدزنگ به طور قابل توجهی با جوشکاری مواد دیگر متفاوت است. تفاوت با ترکیب شیمیایی منحصر به فرد استنلس استیل شروع می شود.

جوشکاری استنلس استیل

استنلس استیل چیست؟

مانند سایر فولادها، استنلس استیل آلیاژی از آهن و کربن است. با این حال، چیزی که استنلس استیل را متفاوت می کند، این است که حداقل شامل 10.5٪ کروم است، عنصری که آلیاژ حاصل را در برابر خوردگی مقاوم می کند. بسیاری از شرکت ها استنلس استیل را در فرمت های مختلف از جمله ورق فولادی ضد زنگ، لوله فولادی ضد زنگ و میله فولادی ضد زنگ عرضه می کنند.

استنلس استیل در پنج نوع وجود دارد، اما فقط سه مورد از آنها معمولاً در مغازه‌های ساخت و ساز ظاهر می‌شوند:

  1. استنلس استیل آستنیتی
  2. استنلس استیل مارتنزیتیپ
  3. استنلس استیل فریتی یا ورق بگیرشایع ترین آن آستنیتی است.

استنلس استیل مارتنزیتی در کاربردهای سخت استفاده می شود و فولاد فریتی، ارزان ترین گزینه، بیشترین استفاده را در محصولات مصرفی دارد.

هر کدام از این نوع فولادها بر اساس ریزساختارشان دسته بندی می شوند که بر شکل پذیری و استحکام آن تأثیر می گذارد. ریزساختار فولاد به ترکیب شیمیایی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، فولاد آستنیتی حاوی 16-26٪ کروم (Cr) و 8-22٪ نیکل (Ni) است. فولاد مارتنزیتی دارای محتوای کروم در محدوده 11-28٪ است. فولاد فریتی ۱۲ تا ۱۸ درصد کروم دارد. در نتیجه، مواد جوش داده شده به هر نوع فولاد باید با ترکیب آن فولاد مطابقت داشته باشد.

چه چیزی جوشکاری استنلس استیل را مشکل می کند؟

جوشکاری استنلس استیل

جوشکاری استنلس استیل پیچیده تر از جوشکاری فولاد کربنی است.

اولاً، استنلس استیل به طور موثر گرما را حفظ می کند و به همین دلیل باعث تاب خوردگی در دمای بالای جوشکاری می شود. همچنین این میتوان در زمان خنک شدن پس از گرمای جوشکاری ایجاد شود.

هر نوع استنلس استیل مشکلات خاص خودش را برای جوشکارها ایجاد می کند. در مورد فولاد آستنیتی، چنانچه حرارت ورودی بالا باشد احتمال ایجاد جوش مقعر یا صاف و یا ترک خوردگی وجود دارد. در مورد فولاد مارتنزیتی چنانچه گرما به درستی قبل از فرایند جوشکاری انجام نشود، احتمال ترک خوردن زیاد است.

کلید موفقیت آمیز بودن جوشکاری استنلس استیل در بدست آوردن مواد پرکننده مناسب نهفته است. درجه مواد پرکننده باید با درجه مواد پایه مطابقت داشته باشد تا جوش خوبی حاصل شود.

مواد و تجهیزاتی که برای جوشکاری استنلس استیل نیاز دارید:

چرا جوشکاری استنلس استیل نیاز به تجهیزات تخصصی دارد و ابزار و مواد لازم برای جوشکاری استنلس استیل چیست؟

استنلس استیل را می توان با جوشکاری قوس فلزی محافظ (MIG) یا جوشکاری با قوس تنگستن گازی (TIG) انجام داد. بهترین انتخاب بستگی به این دارد که شما کدام روش را انتخاب می کنید زیرا هر فرآیند نتیجه متفاوتی را به همراه دارد.

دستگاه جوش MIG محکم ترین و قابل اعتمادترین جوش ها را با استنلس استیل ایجاد می کند. اگر چیزی ضخیم را جوش می‌دهید، انتخاب خوبی است. دستگاه های جوش TIG می توانند گزینه مناسبی برای مواد نازک تر و جوش هایی باشند که به زیبایی و دقت نیاز دارند. با این حال، TIG جوش سختی است مگر اینکه تجربه و زمان لازم برای انجام صحیح آن را داشته باشید. یک جوشکار بی تجربه TIG می تواند آثار یا لکه های ناخوشایندی را روی استنلس استیل باقی بگذارد.

 اگرچه دستگاه MIG جوش کمتری را تولید می کند، به طور کلی بهترین گزینه برای جوشکاری استنلس استیل است. دستگاهی را انتخاب کنید که دارای تفنگ جوشکاری و سیم جوش نمونه باشد. بیشتر ماشین‌ها تفنگ دارند، اما اگر به دنبال چیزی هستید که جوش دقیق‌تری ایجاد کند، می‌توانید اسلحه خود را ارتقا دهید. همچنین می‌خواهید چند سر تفنگ جوشکاری را بردارید تا در صورت فرسودگی آن‌ها را جایگزین کنید.

جوشکاری استنلس استیل

برای محافظت از تفنگ جوش خود، می توانید یک یدکی خریداری کنید. این یک افزونه عالی است زیرا به شما امکان می دهد بین انواع مختلف سیم های فلزی به سرعت و کارآمد جابجا شوید. شما نیازی به فیدر سیم جوش ندارید مگر اینکه یک جوشکار حرفه ای باشید یا قصد دارید جوشکاری زیادی انجام دهید. در مورد خود سیم، باید از سیم جوش فولادی ضد زنگ مناسب استفاده کنید، که معمولاً 0.030 اینچ قطر دارد اما سیم 0.035 اینچ تا 0.045 اینچ می تواند برای قطعات ضخیم تر مناسب باشد.

 از آنجایی که هنگام جوشکاری استنلس استیل برای جلوگیری از مشکلات عملکردی باید دما را بررسی کنید، باید یک دستگاه ردیابی دما در دسترس داشته باشید. می توانید با چوب سنتی بروید، اما به یاد داشته باشید که محدوده آن محدود است. گزینه های دیگر عبارتند از دماسنج مادون قرمز الکترونیکی و یک پروب الکترونیکی دمای سطح.

شما همچنین به یک گاز محافظ نیاز دارید. گازهای بی اثر توصیه نمی شود، بنابراین احتمالاً مخلوطی از 7.5٪ آرگون، 90٪ هلیوم و 2.5٪ دی اکسید کربن می خواهید. در نهایت باید یک برس برای خراش دادن و تمیز کردن فلز اضافه کنید. این ابزار می تواند به شما کمک کند تا فضای کاری خود را آماده کنید و در نهایت به شما کمک کند تا به جوش بادوام تری برسید.

 تکنیک جوشکاری آرگون استنلس استیل:

در جوشکاری استیل با آرگون صافی جوش، تغییر شکل، با یا بدون سنگ زنی(میتوان از پرداخت استفاده کرد) همه این عوامل باید در نظر گرفته شود. برای ضخامت 0.7 میلی متر، مشکلی وجود ندارد. با این حال نمیتوان آن را روی صفحه با ضخامت 0.4-0.5 اعمال کرد. به طور کلی، تغییر شکل خاصی برای جوشکاری صفحه فولاد ضد زنگ 0.7 میلی متر وجود دارد.اگر میخواهید چنین تغییر شکلی را کاهش دهید، لطفا دستور العمل های زیر را دنبال کنید:

  1. فاصله بین جوش ها را به حداقل برسانید(هر چه نزدیکتر بهتر)
  2. اگر سیم باید پر شود، سیم باید خوب باشد و 0.8 میلی متر خوب خواهد بود.
  3. جریان باید کوچک باشد تا سیم را ذوب کند، حدود 30 آمپر خوب است.
  4. سرعت جوش باید سریع باشد، هرچه سریعتر بهتر است. تغییر شکل کوچکتر موجب جوش زیباتری می شود. اگر خنک کننده آب وجود داشته باشد بسیار بهتر خواهد بود.
  5. نوع اینورتر دستگاه جوش را انتخاب کنید، جریان ac/dc نسبتا پایدار است. این نوع دستگاه جوش کمی گران تر است.

آماده شدن برای جوشکاری:

هنگام آماده شدن برای جوشکاری باید به چه نکاتی توجه کرد؟ برای انواع مختلف فولاد چه تفاوتی دارد؟

جوشکاری استنلس استیل

از برس فلزی خود برای از بین بردن هرگونه گرد و غبار، کثیفی، روغن، گریس یا آب از ایستگاه کاری خود استفاده کنید. همچنین می توانید با بستن یک قطعه برنج یا مس در پشت درز جوشکاری خود از تاب برداشتن و ترک خوردن جلوگیری کنید. این ترفند می تواند به جذب گرما کمک کند و استنلس استیل شما را به اندازه کافی خنک نگه دارد.

یک مجموعه ابزار جداگانه برای جوشکاری استنلس استیل نگه دارید. هنگامی که ابزارهای شما فولاد کربنی را لمس می کنند، پسماند کربن روی آن ها قرار می گیرد. این باقیمانده در طول جوش به استنلس استیل منتقل می شود و می تواند در نهایت باعث زنگ زدگی محصول شود.

نکات دیگری که هنگام جوشکاری استنلس استیل باید در نظر گرفت:

چگونه می توانید بهترین نتایج را هنگام جوشکاری تضمین کنید؟

  •  در صورت جوشکاری TIG، با تنظیم منفی الکترود DCEN یا DC و جریانی با نسبت 1 آمپر برای هر 1/1000 اینچ ضخامت فلز استفاده کنید.
  • در صورت جوشکاری MIG، از تکنیک فشار استفاده کنید. این رویکرد به شما امکان می‌دهد کاری را که انجام می‌دهید واضح‌تر ببینید و دانه‌بندی کمتری تولید می‌کند. تنها زمانی از تکنیک کشش استفاده کنید که به نفوذ عمیق تری نیاز دارید.
  • تفنگ جوش خود را در زاویه 90 درجه با زاویه حرکت 5-15 درجه نگه دارید. برای مفاصل T و مفاصل لپ، زاویه بیشتری را در حدود 45-70 درجه امتحان کنید.
  • محل کار خود را تمیز، ایمن و تهویه مناسب نگه دارید.

اگرچه جوشکاری استنلس استیل کمی پیچیده تر از جوش های دیگر است، اما می توان آن را انجام داد. حتی می توانید استنلس استیل را به فولاد نرم جوش دهید. استفاده از تجهیزات مناسب، مدیریت دمای خود و تهیه مواد پرکننده مناسب می تواند جوش قوی و بادوام ایجاد کند.

سوالات متداول درباره جوشکاری فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل:

دلیل تاول برای صفحه استنلس استیل با جوش آرگون چیست؟

مورد 1: وقتی دو صفحه فولادی ضد زنگ را با جوش آرگون جوش می دهیم، اولین سوختگی طبیعی است. چون چند تا سوراخ ریز هست پس جوش دوم را ادامه می دهیم ولی حباب دارد، علت آن چیست؟

پاسخ: ممکن است دلایل زیر وجود داشته باشد:

  • درز جوش تمیز نیست. مقداری روغن، آب و غیره وجود دارد.
  • گاز محافظ خالص نیست.
  • انتهای سیم در معرض هوا قراردارد.

راه حل ها:

  • پولیش حباب ها با آسیاب زاویه ای
  • سطح جوش را تمیز کنید.
  • از99.99 درصد آرگون استفاده کنید.
  • انتهای سیم جوش همیشه باید در محافظ گاز بی اثر باشد.

مورد 2: علاوه بر جوش آرگون، از چه چیز دیگری میتوان برای جوش دادن صفحه فولاد ضد زنگ استفاده کرد؟

پاسخ: جوشکاری لیزری بهترین است اما بسیار گران است.

برش CNC پلاسما

دستگاه نورد ورق 4 غلطکه

ساخت خمکن لوله و پروفیل

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
با سلام، لطفا پیام یا سوال خود از گروه صنعتی پویابرش را در اینجا با ما درمیان بگذارید
ارسال از طریق واتس اپ