دستگاه لیزر فایبر

folder_openمقالات cnc
commentبدون دیدگاه
Rate this post

دستگاه های لیزر فایبر برای پاسخگویی به نیازهای تولیدکنندگانی طراحی شده‌اند که مواد قوی و با چگالی بالا مانند فلزات و پلاستیک‌ها را برش دهی می‌کنند.

برش کاری لیزر فیبر، که به عنوان لیزر حالت جامد (SSL) نیز شناخته می شود، با ارائه طول موج 1.064 میکرومتر، 10 برابر کوتاهتر از طول موج تولید شده توسط لیزر CO2 عمل می کند. با توجه به این فاصله کانونی بسیار کمتر، شدت سیستم لیزر فیبر تقریباً 100 برابر بیشتر از سیستم‌های CO2 با توان خروجی مشابه است، که لیزرهای فیبری را برای حکاکی و برش بر روی مواد بسته‌بندی با چگالی بالا مانند فلز و پلاستیک ایده‌آل می‌کند.در مقایسه با منابع لیزر CO2 سنتی، لیزرهای فیبر می توانند نتیجه بهتری را در سرعت های بالاتر بدست آورند.

در دنیای لیزرها، به نظر می‌رسید که تعداد کمی از سیستم‌ها به اندازه سیستم‌های لیزر فایبر اولیه مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند.

این تعجب آور نیست. لیزرهای فایبر نشان دهنده جهشی قابل توجه فراتر از آن چیزی است که با فناوری های قبلی، مانند اولین سیستم های دیود پمپ شده، یا با روش های تثبیت شده مانند لیزر CO2 امکان پذیر بود.

دستگاه لیزر فایبر

اما لیزر فیبر دقیقاً چیست؟

برای مهندسان و دانشمندان، لیزر فیبر دستگاهی است که در آن “محیط فعال یک فیبر نوری است که با عناصر کمیاب مانند اربیوم، ایتربیوم، نئودیمیم، دیسپروزیم، پرازئودیمیم، تولیوم و هولمیوم داپ شده است.”

 اما برای غیرمهندس‌ها و افرادی که از نظر علمی کمتر آگاه هستند، این توضیح جای تامل دارد.

پس بیایید توضیح دهیم:

به طور سنتی، گاز در هسته لیزر قرار می گیرد. برای مثال، لیزر CO2، لیزری است که در آن از دی اکسید کربن، گازی بی رنگ با چگالی حدود 60 درصد بیشتر از هوای خشک استفاده می شود. این اجازه می دهد تا یک پرتو مادون قرمز با باندهای طول موج در مرکز 9.4 و 10.6 میکرومتر ایجاد شود.

این سطح برای برش انواع مواد مناسب است. لیزرهای CO2 در شرایط پزشکی مانند جراحی بافت نرم یا پوست نیز مفید هستند.

در مقابل، یک لیزر فایبر گاز را با یک فیبر نوری معمولی که از شیشه سیلیکا ساخته شده است، جایگزین می کند. آن فیبر پس از افزودن یک ذره کوچک از عناصر کمیاب به آن “دوپ یا داپ” می شود.

 سپس اتم‌هایی که محیط لیزر را تشکیل می‌دهند، درون آن فیبر کمیاب قرار می‌گیرند.

لیزر فایبر 30وات

چرا لیزر فیبر را انتخاب کنیم؟

ایده محصور کردن فوتون‌ها در فیبر کمیاب، مزیت اصلی لیزر فایبر را نسبت به رقبا می‌دهد: پایداری.

از آنجایی که لیزر فیبر پرتو خود را در داخل هسته تولید می کند، تحویل پرتو به تجهیزات نوری پیچیده یا حساسی نیاز ندارد.

از سوی دیگر، یک لیزر معمولی یا از فیبر نوری برای حرکت پرتو لیزر استفاده می کند یا از آینه ها برای جهش آن به اطراف استفاده می کند. هر یک از این روش ها کار می کند، اما هر دو به تراز بسیار دقیق نیاز دارند. که لیزرهای معمولی را نسبت به حرکت و ضربه حساس می کند و هنگامی که همه چیز از هماهنگی خارج شد، یک متخصص باید همه چیز را درست کند.

 لیزر فیبر چنین حساسیتی ندارد. پایدار است لیزر فیبر می تواند ضربه ها، ضربه ها، ارتعاشات و اختلافات کلی هر خط مونتاژ را کنترل کند.

یک مزیت دیگر برای محدود کردن پرتو لیزر به هسته فیبر دوپ شده وجود دارد: این پرتو را مستقیم و کوچک نگه می‌دارد.

این به نوبه خود امکان فوکوس کوچک و دقیق را فراهم می کند و به عنوان یک قانون کلی در لیزرها، هر چه نقطه ایجاد شده توسط پرتو کوچکتر باشد، برای برش موثرتر است.

انرژی کارآمد:

مزیت دیگر این است که لیزرهای فیبر انرژی کارآمد هستند.

یک لیزر فیبر می‌تواند تقریباً 100 درصد ورودی دریافتی خود را به پرتو تبدیل کند، بنابراین مقدار توانی را که به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود محدود می‌کند، به این معنی که فیبر تمایل دارد از آسیب حرارتی یا شکستگی در امان بماند.

 همه اینها منجر به یک لیزر قوی می شود که نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد.

لیزرهای فیبر سابقه طولانی دارند. آنها اولین بار توسط الیاس اسنیتزر در سال 1963 اختراع شدند. اما اولین مدل های تجاری تا اواخر دهه 1980 در بازار ظاهر نشدند.

قدرت دستگاه لیزر فایبر:

توان لیزر مقدار انرژی است که می تواند توسط لیزر در طول یک ثانیه تولید شود. همچنین به عنوان “توان متوسط” و “توان خروجی” نیز شناخته می شود.

لیزرهای پالسی همچنین ممکن است قدرت پیک را نشان دهند که پارامتر متفاوتی است. پیک توان حداکثر مقدار انرژی است که با یک پالس به دست می آید. به عنوان مثال، یک لیزر فایبر پالسی 100 وات می تواند به راحتی به حداکثر توان 10000 وات برسد. این به این دلیل است که لیزرهای پالسی برخلاف لیزرهای موج پیوسته انرژی را در طول زمان به طور مساوی توزیع نمی کنند.

لوازم جانبی برای دستگاه های برش لیزر فیبر

  • منبع لیزر فیبر
  • سر برش لیزری
  • کنترل کننده
  • بستر(میز)
  • پرتو

لیزرهای فیبر چگونه کار می کنند؟

لیزرهای فایبر یا فیبر از نور پمپی که دیودهای لیزر نامیده می شود استفاده می کنند. این دیودها نوری را منتشر می کنند که به کابل فیبر نوری ارسال می شود. سپس از اجزای نوری واقع در کابل برای تولید یک طول موج خاص و تقویت آن استفاده می شود. در نهایت پرتو لیزر حاصل شکل گرفته و آزاد می شود.

 

لیزرهای فایبر (فیبر) برای چه مواردی مفید هستند؟

مزایای برش لیزر فایبر شامل بهبود سرعت، حذف هزینه‌های ابزار، کاهش زمان راه‌اندازی و خاموش شدن، کاهش مصرف برق و هزینه‌ها، ضایعات بسیار کمتر مواد، و همه این‌ها از طریق فرآیند بدون تماس (که ایمن‌تر است و از آلودگی جلوگیری می‌کند) اتفاق می افتد.

 

لیزرهای فایبر چقدر دوام دارند؟

حدود 100000 ساعت. در واقع، ماژول دیود در لیزر فیبر معمولاً سه برابر بیشتر از سایر فناوری‌ها دوام می‌آورد. عمر بیشتر لیزرها حدود 30000 ساعت است که معمولاً معادل 15 سال استفاده است. طول عمر لیزرهای فیبر حدود 100000 ساعت است که به معنای استفاده حدود 45 سال است.

 

آیا لیزر فیبر می تواند چوب را برش دهد؟

انواع چوب را می توان با دستگاه برش لیزر فایبر نوری مانند تخته سه لا و ام دی اف برش داد. اما به دلایل ایمنی استفاده از دستگاه برش لیزر فیبر cnc را برای حکاکی چوب های روغنی توصیه نمی کنیم، زیرا ممکن است علائم ضعیفی ایجاد کند و حتی خطرات جدی آتش سوزی ایجاد کند.

 

لیزر فایبر چه چیزی را می تواند برش دهد؟

دستگاه های برش لیزر فایبر مانند دستگاه برش لیزری فلزات بسته به قدرتشان قابلیت های برش متفاوتی دارند، اما تقریباً تمام دستگاه های لیزر فایبر می توانند ورق فلزی را با ضخامت 13 میلی متر برش دهند. دستگاه های لیزر فایبر توان بالاتر با توان 10 کیلووات می توانند فولاد نرم را تا 2 میلی متر و فولاد ضد زنگ و آلومینیوم را تا 30 میلی متر برش دهند.

 

آیا لیزر فایبر می تواند شیشه را حکاکی کند؟

شیشه‌های گران‌قیمت یا شیشه‌های کریستالی دمنده دستی ممکن است دارای تنش‌هایی در مواد باشند که توسط گرمای پرتو لیزر در حین حکاکی تشدید می‌شود که می‌تواند منجر به شکستگی در مواد شود. شما همچنین می توانید شیشه آینه را با استفاده از سیستم لیزر فایبر و تنها با حذف لایه بازتابنده در پشت، پردازش کنید.

 

آیا لیزر فایبر می تواند پلاستیک را برش دهد؟

لیزرهای فایبر به دلیل توانایی خود در برش سریع و آسان طیف وسیعی از مواد، از فلزات گرفته تا پلاستیک، شناخته شده اند.آیا لیزر فایبر می تواند به انسان آسیب وارد کند؟بر خلاف سایر منابع نور معمولی، لیزرهای برش لیزری می توانند به دلیل تک رنگی بودن، پیوستگی، تقارن و چگالی انرژی بالا به غلظت انرژی دست یابند و در نتیجه باعث آسیب به اندام های انسان (به ویژه چشم انسان) می شوند.یا لیزر فیبر می تواند فلز را برش دهد؟برش های لیزری فیبر نوری برای برش فلز با سرعت بالا و با دقت بسیار طراحی شده اند. این یک فناوری با بیش از 20 سال حضور در بازار است و این ماشین ها از منبع برق لیزر فیبر نیز استفاده می کنند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
با سلام، لطفا پیام یا سوال خود از گروه صنعتی پویابرش را در اینجا با ما درمیان بگذارید
ارسال از طریق واتس اپ