برش لیزری پارچه

folder_openمقالات cnc
commentبدون دیدگاه
خدمات برش لیزری پارچه
Rate this post

برش لیزری پارچه راهی برای برش سریع و دقیق پارچه و سایر منسوجات است. گرمای لیزر می سوزد یا از طریق مواد ذوب می شود و لبه ای تیز و تمیز باقی می گذارد. این تکنیک جدید نیست، اما فناوری بهبود یافته آن را بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار داده است.

برش لیزری پارچه: یک بررسی اجمالی

برش لیزری پارچه
دستگاه برش لیزری پارچه

از زمان اختراع لیزر در اواخر دهه 1950، مردم از این فناوری برای هزاران فعالیت مختلف استفاده کرده اند. لیزرها پرتوهایی از نور بسیار متمرکز هستند که می توانند موادی را که به سمت آنها می گیرید برش دهند، ذوب کنند، تبخیر کنند و بسوزانند.

تولیدکنندگان در دهه 1970 با تولید لیزر CO2 شروع به استفاده از لیزر برای برش پارچه کردند. لیزرهای CO2 می توانند مواد غیر فلزی مانند پارچه و منسوجات را برش دهند، اما به اندازه کافی برای برش فلزات قدرتمند نیستند. مزیت برش پارچه با لیزر به جای ابزارهای سنتی مانند تیغه های چرخشی یا قیچی دقت آن است. لیزرها می توانند همان برش را بارها و بارها به روش مشابه انجام دهند. خواه صدها قطعه الگوی یکسان بریده شود یا طرحی روی چندین نوع پارچه تکرار شود، لیزرها این فرآیند را سریع و دقیق می کنند.

لیزر بر روی پارچه های مختلف تاثیرات متفاوتی دارد. با این حال، صرف نظر از نوع پارچه، لیزر تنها قسمتی از پارچه را که باید، علامت‌گذاری می‌کند، که بریدگی‌های لغزش و سایر اشتباهاتی را که در برش با دست اتفاق می‌افتد، از بین می‌برد. در ابتدا، این لیزرها فقط برای استفاده در کارخانه ها بودند. امروزه برش لیزری CO2 وجود دارد که می توانید در خانه از آنها استفاده کنید. طراحان مد و سازندگان علاقه مند می توانند از این فناوری برای طراحی های پیچیده استفاده کنند.

مزایای استفاده از برش لیزری پارچه:

استفاده از دستگاه لیزر به معنای عدم تماس مستقیم با متریال است که باعث ایمن شدن آن می شود، برخلاف دستگاه های برش سنتی که دارای لبه های تیز هستند و می توانند باعث بریدگی های تصادفی شوند. یک برش لیزری پارچه می تواند به طور موثر یک پارچه یا چند لایه را برش دهد. برش های لیزری نیازی به دسترسی مستقیم با مواد در حال برش ندارند و بنابراین احتمال تغییر شکل آن را کاهش می دهد و در نتیجه لبه تمیز و کاملاً برش داده می شود.

برش دستی با استفاده از یک چاقو یا قیچی معمولی می تواند خسته کننده و وقت گیر باشد. تصور کنید اگر در منطقه تولید یک شرکت تولید نساجی هستید، یک کارگر نمی تواند به اندازه لیزر CO2 برش دهد. با استفاده از دستگاه برش پارچه با لیزر کار با سرعت و دقت فوق العاده ای انجام می شود. انتظار می رود تولید از طریق این فناوری دو یا حتی سه برابر شود.

دستگاه های برش لیزر پارچه برای ایجاد طرح و نقش بر روی پارچه ها و منسوجات ظریف نیازی به ابزار اضافی ندارند. نرم‌افزار در اکثر دستگاه‌های لیزر گنجانده شده است و تمام اطلاعاتی را که برای شروع نیاز دارید ارائه می‌کند.

تکنولوژی برش لیزر پارچه برای به حداقل رساندن خطاها و عیوب در طول فرآیند برش لیزر پارچه طراحی شده است. وقتی نوبت به برش پارچه با لیزر می‌رسد، دقت مهم است. اگر دستگاه لیزر به درستی برنامه ریزی شده باشد، هر بار همان برش را تضمین می کند. جنس پارچه با طرح برش بدون هیچ گونه تغییر رنگ، تغییر شکل یا لبه های ناهموار بیرون می آید.

انواع دستگاه برش لیزری

  • برش لیزری پارچه
  • برش لیزری روی چرم
  • برش لیزری فایبر (لیزر روی پلاستیک)
  • دستگاه برش لیزری فلزات
  • برش لیزری غیرفلزات
  • دستگاه برش لیزر پارچه صنعتی

ویدیو برش لیزری پارچه را در اینجا ببنید:

دستگاه برش لیزری پارچه چیست؟

دستگاه برش لیزر پارچه دستگاهی است که لیزر را برای برش یا حکاکی پارچه و سایر منسوجات کنترل می کند. این دستگاه دارای یک بخش کامپیوتری است که می تواند فایل های کامپیوتری را به دستورالعمل های لیزر تبدیل کند. این دستگاه پس از آماده سازی طرح و ارسال آن به دستگاه، با تاباندن نور لیزر موجب حکاکی یا برش بر روی انواع پاچه های نمدی، کتان، پلی استر و … می شود.

فرایند لیزر پارچه چگونه انجام می شود؟

دستگاه یک فایل را مانند pdf می خواند و از آن برای هدایت لیزر بر روی سطحی مانند یک تکه پارچه یا یک لباس استفاده می کند. اندازه دستگاه و قطر لیزر بر انواع متریالی که دستگاه می تواند برش دهد تأثیر می گذارد. فایل pdf میتواند شامل طرح و برش های گوناگون با رنگهای مدنظر شما باشد. برش های پارچه لیزری خانگی شباهت زیادی به چاپگرهای رومیزی یا دستگاه های دایکاتور دارند. برش های لیزری صنعتی بزرگتر می توانند قطعات بسیار بزرگتری از مواد را مدیریت کنند.

چه نوع لیزری برای منسوجات نیاز دارید؟

انواع مختلفی از لیزرها وجود دارد، اما بهترین کارایی برای منسوجات، لیزر CO2 است. لیزرهای CO2 نور را از طریق یک لوله گاز، در این مورد، دی اکسید کربن، عبور می دهند تا نور را به یک پرتو لیزر متمرکز کنند. نوع نور در لیزر CO2 مادون قرمز است، به این معنی که شما نمی توانید آن را با چشم غیر مسلح ببینید. نور مادون قرمز گرمای شدید و طول موج بلندی دارد. این به آن اجازه می دهد تا از میان طیف گسترده ای از مواد به سرعت و با دقت برش داده شود و آن را برای برش پارچه عالی می کند.

منسوجات برش لیزری:

اگر کسب و کار شما در زمینه تولید پوشاک، اثاثه یا لوازم داخلی، کفش و کیف فعالیت دارد و به دنبال راهی برای ایجاد طرح های منحصر به فرد یا افزودن طرح های سفارشی اضافی به محصولات خود هستید، خرید دستگاه لیزر پارچه را در نظر بگیرید.بسیاری از کسب و کارها خطوط تولید خود را با افزودن ساده دستگاه برش و حکاکی لیزری پارچه گسترش داده اند. با اضافه شدن یکی از این دستگاه ها، یک محصول ساده را می توان به تغییرات ماهرانه ای از پیشنهادات محصول فعلی شما تبدیل کرد.

برش لیزر پارچه
برش لیزر پارچه

لیزرهای CO2 سه مزیت متمایز نسبت به سایر انواع لیزر دارند. آنها برای منسوجات عالی هستند زیرا قابل تنظیم هستند، انرژی زیادی مصرف نمی کنند و یک لیزر غیر تماسی است. تغییر میزان نوری که از لوله عبور می کند به شما امکان می دهد شدت را برای پارچه های مختلف تنظیم کنید. این باعث می شود دستگاه برش لیزر CO2 همه کاره باشد، به ویژه برای کاربردهای خیاطی و مد.

چه پارچه هایی را می توان با لیزر برش داد؟

تقریباً هر نوع پارچه ای را می توانید با کاتر لیزری برش دهید. مهم نیست که نوع فیبر چیست، لیزر همان سطح کنترل بر برش ها و طرح های شما را به شما می دهد. با این حال، نوع ماده‌ای که برش می‌دهید بر روی لبه‌های برش‌ها و مراحل دیگری که باید در پروژه خود انجام دهید تأثیر می‌گذارد.

  • کتان

دستگاه برش پارچه لیزری

پارچه کتان یا پنبه یک پارچه طبیعی است، به این معنی که منحصراً از مواد گیاهی می آید. برش های لیزری با سوزاندن مواد روی پارچه کتان کار می کنند. اگر لیزر خیلی شدید باشد، لبه های بریده یک لباس نخی می تواند مانند لبه سوخته یک تکه کاغذ، قهوه ای یا زرد مایل به زرد شود. توسط دستگاه لیزر برش پارچه میتوان برش های پیچیده ای روی پارچه کتان ایجاد کرد.

  • ابریشم و سیلک

دستگاه لیزر برش پارچه

پارچه سیلک یا ابریشم یک الیاف طبیعی ظریف تر از پنبه است. همچنین یک ماده آلی است اما بسیار نازکتر از پنبه است. شما می توانید ابریشم را با لیزر به راحتی برش دهید. مانند پنبه، لبه ها را تمام نمی کند، بنابراین باید مراقب ساییدگی باشید.

در حالی که می‌توانید طرح‌های پیچیده و پیچیده را به راحتی روی ابریشم ایجاد کنید، نازک بودن پارچه به این معنی است که طرح‌های پیچیده‌تر نسبت به مواد ضخیم‌تر مستعد پارگی هستند. هنگامی که ابریشم را با این دستگاه برش می دهید، از حالت کم استفاده کنید و از شکل های ریز خودداری کنید.

  • نمد

دستگاه لیزر برش پارچه

پارچه نمدی پارچه‌ای عالی برای برش لیزری است زیرا مواد ضخیم‌تری دارد. ورق های نمدی برای خیاطی، کوسن، بالشتک و صنایع دستی استفاده می شوند. که به خوبی برای برش نگه می دارد. هم نمد مصنوعی و هم نمد طبیعی (ساخته شده از الیاف حیوانی مانند پشم) وجود دارد و هر دو نسخه با برش های لیزری پارچه به خوبی کار می کنند.

گرمای دستگاه لیزر پارچه لبه ها را به آرامی در نمد مصنوعی ذوب می کند. این ذوب برای مهر و موم کردن برش عمل می کند و از ساییدگی در آینده جلوگیری می کند. نمدهای الیاف طبیعی، پارچه های کم خش هستند، بنابراین با لیزر نیز به خوبی کار می کنند. لبه های برش خورده به اندازه برش پارچه کتان یا ابریشمی نیازی به پوشش ندارند.

از آنجایی که نمد بسیار ضخیم است، اغلب برش دقیق نمد با قیچی یا تیغه های چرخشی دشوار است. برش های لیزری این مشکل را حل کرده و فرصت های جدیدی را برای استفاده از نمد در پروژه های شما باز می کنند.

  •  چرم

برش لیزری پارچه

چرم نیز یکی از متریالی ست که با این دستگاه بسیار خوب کار می کند. چرم یک ماده ضخیم و سخت است و دستگاه برش لیزری چرم بسیار راحت تر از تیغه ها آن را برش می دهند.

طرح‌های نقطه‌ای پیچیده در کفش‌های چرمی نمونه‌ای عالی از این است که چگونه می‌توانید از کاتر لیزری برای چرم استفاده کنید. استفاده از برش لیزری بسیار کارآمدتر از سوراخ کردن سوراخ ها به صورت دستی یا ابزارهای دیگر است.

  •  پلی استر

پلی استر پارچه ای ساخته شده توسط انسان است که به خوبی با برش های لیزری کار می کند. محکم است و ضخامتی مشابه کتان دارد، اما برخلاف پنبه، لبه های بریده شده را ذوب می کند و آنها را می بندد.

چه پارچه هایی را هرگز نباید با لیزر برش دهید؟

لیزرها برای طیف گسترده ای از پارچه ها فوق العاده هستند. با این حال، از آنجایی که آنها از گازها برای عملکرد برش پارچه استفاده می کنند، امکان واکنش های شیمیایی منفی با برخی از الیاف مصنوعی وجود دارد. قبل از استفاده از برش لیزری برای جلوگیری از موقعیت های خطرناک، مهم است که از محتوای الیاف پارچه خود مطلع شوید. هر پارچه با وینیل حاوی PVC و همچنین چرم مصنوعی برای این کار مناسب نیستند.

پی وی سی و فوم

برش لیزر پارچه با PVC که به عنوان پلی وینیل کلراید نیز شناخته می شود، باعث ایجاد گاز هیدروکلریک می شود. این گاز با رطوبت موجود در هوا تعامل می کند و در نتیجه اگر آن را استنشاق کنید، به داخل ریه ها نفوذ میکند و آسیب جدی وارد میکند.

آیا پارچه برش لیزری خراب می شود؟

برش لیزری پارچه ها را فرسوده و خراب نمی کند. با این حال، آنها از الیاف طبیعی در برابر سایش محافظت نمی کنند. لیزر لبه‌های پارچه‌های مصنوعی را ذوب می‌کند، به‌ویژه آن‌هایی که پلاستیک در آن‌ها وجود دارد. این ذوب از ساییدگی و آسیب به لبه برش در آینده جلوگیری می کند.

برای الیاف طبیعی که در زیر لیزر ذوب نمی شوند، فرسودگی همچنان امکان پذیر است. برش به خودی خود پارچه را از بین نمی برد. این یک برش بسیار دقیق است. حرکت و کشش پارچه می تواند لبه ها را شل کند و الیاف می توانند از بدنه پارچه باز شوند. پارچه های طبیعی نیاز به مقداری محافظت در لبه های برش دارند.

حکاکی لیزری پارچه

حکاکی لیزری پارچه

حکاکی لیزری روشی برای قرار دادن یک الگو، طرح یا تزئینات بر روی سطح ماده، بدون برش کامل است. گرمای لیزر مواد را تغییر می دهد یا لایه بالایی را برش می دهد و قطعه را حکاکی می کند.

نوع پارچه ای که حکاکی می کنید بر ظاهر محصول نهایی تأثیر می گذارد. مواد ضخیم تر مانند چرم یا نمد می توانند حکاکی بافتی داشته باشند که تقریباً شبیه کنده کاری است.

برای مواد نازک تر، به ویژه پلی استرها و مواد مصنوعی، لیزر پارچه به آرامی الیاف را ذوب می کند و ظاهر آنها را تغییر می دهد. بافت این حکاکی ها ظریف تر خواهد بود. واضح ترین تفاوت در رنگ خواهد بود.

جین، نمد، پشم گوسفند، چرم و پلی استر مواد عالی برای حکاکی لیزری هستند. بسته به نوع رنگ در الیاف، حکاکی می تواند آن را روشن کند (مانند بسیاری از انواع جین حکاکی شده) یا آن را تیره کند (مانند پیراهن نمدی حکاکی شده یا پلی استر).

برش لیزر پارچه در خانه (دستگاه برش لیزر پارچه خانگی)

پاسخ این است که بله، می توانید از دستگاه برش لیزری پارچه در خانه استفاده کنید. در حال حاضر مدل‌های بسیار کوچک‌تری در دسترس هستند، بنابراین برای انجام برش روی پارچه با لیزر، نیازی به فضای صنعتی ندارید. شما به درک اولیه از نرم افزار طراحی مانند Adobe یا نرم افزاری که با برش لیزری شما ارائه می شود نیاز دارید.

خدمات برش لیزری پارچه

 ماشین‌های بزرگ‌تر هزینه بیشتری خواهند داشت، اما می‌توانند تکه‌های پارچه بزرگ‌تری را نیز برش دهند یا حکاکی کنند. شما همچنین می خواهید عمق سطح برش را بررسی کنید. هرچه سطح نازک تر باشد، انتخاب پارچه شما محدودتر است. به عنوان مثال، برش یک لایه چرم فضای بسیار کمتری نسبت به قرار دادن یک ژاکت چرمی بلند در دستگاه می گیرد.

اگر پروژه‌ها یا طرح‌های شما با یک دستگاه برش لیزری کوچک و خانگی به خوبی کار نمی‌کنند، برخی از شرکت‌ها خدمات لیزر پارچه انجام می دهند. بسته به حجم برش لیزری پارچه های شما، ممکن است پس از انجام طرح ها، برون سپاری برش ارزان تر باشد.

قیمت دستگاه لیزر پارچه :

قیمت دستگاه برش لیزر پارچه خانگی و دستگاه صنعتی آن با هم تفاوت دارند. عوامل متعددی بر روی قیمت دستگاه برش پارچه لیزری موثر است، از جمله:

  1. نوع شاسی که در دستگاه استفاده شده است
  2. سیستم حرکتی کف دستگاه
  3. موتور، درایور کنترلر
  4. برند دستگاه
  5. گارانتی و خدمات پس از فروش
  6. نحوه پرداخت

هزینه برش لیزری پارچه:

اگر قادر به خریداری دستگاه نیستید، میتوانید از شرکتهایی که خدمات برش پارچه لیزری را ارائه می دهند کمک بگیرید و از آنها درخواست برش پارچه های خود را با لیزر بدهید. برای این کار شرکت های زیادی در سطح کشور وجود دارد.

برای آگاهی از قیمت دستگاه برش cnc، دستگاه خم کن لوله و پروفیل، دستگاه لیزری پارچه و دیگر دستگاه ها با بخش فروش تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
با سلام، لطفا پیام یا سوال خود از گروه صنعتی پویابرش را در اینجا با ما درمیان بگذارید
ارسال از طریق واتس اپ