جوش گوشه و انواع آن

folder_openمقالات cnc
commentبدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

جوش گوشه چیست؟

جوش گوشه یک نوع پایه جوش برای جوشکاری دو یا سه عضو با استفاده از اتصالT، اتصال لبه یا اتصال گوشه است. جوش های گوشه بیشترین نوع جوش را در هر سازه جوشکاری تشکیل می دهند، اگرچه برای اتصالات جوشکاری بحرانی استفاده نمی شوند. جوش های گوشه جوش های نفوذ کامل (CJP) نیستند و نفوذ جوش فقط به ریشه محدود می شود.

در این نوع جوش، صفحات یا لوله ها یا سایر اشکال مواد معمولاً عمود بر یکدیگر یا صفحات روی هم (در مورد اتصال لبه) جوش داده می شوند. یکی از استثناهای اتصال اریب که در آن جوش های گوشه جوش داده شده روی اعضا با زاویه به هم متصل می شوند. این جوش به راحتی جوش داده می شود و به کمترین مهارت جوشکار نیاز دارد. کدهای جوشکاری مانند بخش ASME IX یا AWS D1.1 به جوشکاری که دارای صلاحیت جوش شیاری است، اجازه می‌دهد تا جوش‌های گوشه با هر اندازه و با هر ضخامت ماده را جوش دهد.

جوش گوشهجوش گوشه برای چه مواردی استفاده می شود؟

جوش های گوشه ای بیشترین استفاده را از جوش در ساخت دارند. ساخت آنها آسان است زیرا نیازی به آماده سازی اتصال جوش خاصی مانند ساختن اریب، آماده سازی ریشه و شکاف ریشه و غیره ندارند. جوش های گوشه در موارد اتصالات باربر استفاده نمی شوند زیرا جوش هایی با نفوذ کامل نیستند.

جوش های گوشه تحت آزمایش های غیر مخرب محدودی قرار می گیرند زیرا برای اولتراسونیک یا رادیوگرافی مناسب نیستند. عمدتاً از آزمایش نفوذ و آزمایش ذرات مغناطیسی برای جوش های گوشه استفاده می شود.

اندازه های جوش فیله یا گوشه:

اندازه های این جوش برای اندازه گلو (z) یا اندازه طول ساق (a) بررسی می شود. استانداردهای AWS مانند AWS D1.1 (مشهورترین کدهای جوشکاری) یا کدهای API یا ASME یا CSA (کانادایی) از طول پایه اندازه گیری جوش گوشه استفاده می کنند. استانداردهای ISO/بریتانیایی/آلمانی/استرالیایی به اندازه‌گیری اندازه جوش گوشه با استفاده از Throat Size (a) تکیه دارند. به شکل زیر مراجعه کنید و بسیاری از اندازه گیری های مهم دیگر را که برای این جوش استفاده می شود پیدا خواهید کرد:

جوش گوشهاندازه گلوگاه(a)، معمولاً با اندازه گیری گلوگاه واقعی جوش گوشه.

طول پایه(z)، دو پایه جوش گوشه وجود دارد.

طول پایه آن به طول عمودی و افقی شکل مثلثی فیله اطلاق می شود. به طور مشابه، اندازه گلوگاه (a) یک جوش گوشه، طول ارتفاع روی هیپوتنوز این مثلث است.

قطعات جوش فیله یا گوشه:

این جوش از عناصر مختلفی تشکیل شده است. این عناصر یا اصطلاحات در شکل زیر نشان داده شده است. قطعات اصلی آن عبارتند از:

جوش گوشه

  1. گلو جوش گوشه (الف) – گلوگاه نظری، گلوگاه واقعی و گلوگاه مؤثر.
  2. طول پایه (z)
  3. صورت جوش
  4. جوش پا
  5. ریشه
  6. نفوذ ریشه
  7. محدب یا مقعر

 

ابعاد یک فیله جوش یا گوشه:

این جوش با اندازه ای مشخص می شود که به عنوان اندازه گلو (به عنوان a) یا طول ساق (به عنوان z) شناخته می شود. اندازه گیری اندازه گلو در استانداردهای بازرسی ISO و بریتانیا استفاده می شود در حالی که طول پا در استانداردهای بازرسی جوش AWS (آمریکایی ها) و CSA (کانادایی) استفاده می شود.

بنابراین چگونه اندازه جوش گوشه را تعریف می کنید؟

نماد جوش های گوشه

جوش گوشهنماد جوش گوشه استاندارد با یک مثلث قائم الزاویه که روی خط مرجع قرار می گیرد نشان داده می شود. ضلع عمودی این مثلث که نماد جوش گوشه را نشان می دهد، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، همیشه در سمت چپ نقشه خوان/نمایشگر قرار می گیرد.

جوش های گوشه یا در سمت فلش یا طرف دیگر قرار می گیرند. آنها را می توان با استفاده از نماد جوش متقارن همانطور که در بالا نشان داده شده است در هر دو طرف جوش داد.

 

قرار دادن، اندازه و طول در یک نماد جوش

اندازه این جوش همانطور که در مثال زیر نشان داده شده است همیشه در سمت چپ نماد جوش گوشه قرار می گیرد. به همین ترتیب، طول جوش گوشه باید در سمت راست نماد ذکر شود. اگر طول مشخص نشده باشد، به این معنی است که جوش باید در تمام طول این مکان قرار گیرد.

 

جوش در اطراف جوش فیله و جوش میدانی

انواع جوش گوشهیک نماد جوش در اطراف این جوش با استفاده از دایره ای نشان داده می شود که در خط پیکان و محل اتصال خط مرجع همانطور که در مثال زیر نشان داده شده است، نشان داده می شود. در حالی که نماد جوش گوشه جوش میدانی با استفاده از یک پرچم نشان داده شده است (می تواند هر جهتی داشته باشد – چپ یا راست) اگرچه باید مخالف فلش باشد. نماد جوش میدانی نیز در محل اتصال خط مرجع و خط پیکان قرار می گیرد.

انواع جوش گوشهجدای از موارد فوق، نماد آن شامل نمادهای جوشکاری تکمیلی برای نشان دادن کانتور جوش است. به شکل زیر مراجعه کنید و خطوط مختلفی را که بر اساس شکل عمومی این جوش و شکل جوش گوشه مصنوعی که به دلیل ابزارهای مکانیکی به دست می‌آید، اعمال می‌شود، در مورد این جوش نگاه کنید:

  • شکل جوش گوشه مقعر
  • شکل جوش گوشه محدب
  • شکل جوش صاف یا میتر فیله

 

انواع جوش گوشه چیست؟

انواع این جوش به ظاهر جوش یا پیکربندی اتصال جوش بستگی دارد. یک جوش گوشه تقریباً شکل مثلثی دارد و بسته به فرآیند جوشکاری و متغیرهای مرتبط می‌تواند منجر به ظاهرهای مختلف صورت شود. انواع اصلی جوش های گوشه بر اساس شکل و پیکربندی اتصال در اینجا مورد بحث قرار می گیرد.

انواع بر اساس ظاهر

جوش های گوشه ای ظاهری کم و بیش مثلثی دارند که می توانید در طرح مقطع جوش گوشه ای یا آزمایش ماکرو جوش گوشه ای مشاهده کنید. فیله های جوش بر اساس شکل جوش به سه نوع تقسیم می شوند:

  • محدب
  • مقعر
  • میتر جوش گوشه

انواع جوش گوشهانواع بر اساس پیکربندی اتصال

این جوش می تواند بین دو عضو قرار گیرد که در یک زاویه قائم با یکدیگر به عنوان یک اتصال گوشه یا شکل “T” قرار می گیرند یا به موازات یکدیگر قرار می گیرند تا یک اتصال لبه را همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است تشکیل دهند.

انواع جوش گوشهبنابراین، با توجه به پیکربندی اتصالات جوش، جوش های گوشه به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

  • اتصال لبه جوش
  • T- جوش گوشه مشترک
  • جوش اتصال گوشه

استحکام:

استحکام با طول ساق (z) و اندازه گلو (a) کنترل و تحویل می شود. بار در یک جوش گوشه از طریق گلو اعمال می شود. از این رو این عنصر حیاتی برای محاسبه تنش جوش های گوشه در نظر گرفته می شود. آنها تحت فشار برشی روی گلوی خود قرار می گیرند. با استفاده از یک معادله ریاضی می توانید قدرت اندازه این نوع جوش را محاسبه کنید.

از نظر ریاضی، بین اندازه گلوگاه جوش گوشه (a) و طول ساق (z) رابطه وجود دارد. برای جوش گوشه ای با طول پایه مساوی، مثلث مقطع یک مثلث قائم الزاویه با زوایای 45 درجه در هر گوشه است. رابطه بین گلوگاه جوش “a” و طول ساق “z” به صورت ریاضی توسط:

a ≈ 0.7z and z ≈ 1.4 a

(For the maths-minded, 0.7 is 1/√2 and 1.4 is √2)

جوشکاری جوشه

جوشکاری استنلس استیل

قیمت دستگاه خم کن پروفیل

دستگاه نورد ورق 4 غلطکه

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

با سلام، لطفا پیام یا سوال خود از گروه صنعتی پویابرش را در اینجا با ما درمیان بگذارید
ارسال از طریق واتس اپ