برش لیزری چرم

folder_openمقالات cnc
comment2 دیدگاه
برش لیزری چرم
5/5 - (1 امتیاز)

برش لیزری چرم یکی از دستگاه های برش لیزر است. چرم یک ماده درجه یک است که قرن هاست برای ساخت کیف، کفش، لباس، تزئینات داخلی منزل، مبلمان و…. مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله نحوه برش چرم با لیزر را مرور میکنیم!

چرم یک ماده فوق العاده محبوب برای حکاکی و برش لیزری به دلایل مختلف است. ورق های چرمی خام و محصولات چرمی از پیش ساخته شده نسبتاً مقرون به صرفه، بسیار بادوام و ارزش درک شده بالایی دارند، به خصوص زمانی که برای مشتری با لیزر، شخصی سازی شوند. ترکیب لیزر بر روی چرم میتواند در را به روی بسیاری از برنامه ها و فرصت های سودآور، از لوازم جانبی مد گرفته تا محصولات تبلیغاتی و هر چیز دیگری باز کند.

 نتایج حکاکی که با لیزر به دست می آورید به نوع چرمی که با آن کار می کنید و نحوه واکنش پرتو لیزر با آن بستگی دارد.

برش لیزری چرم طبیعی

کاربرد دستگاه لیزر چرم در مشاغل و صنایع گوناگون:

  • برش لیزر کیف چرمی
  • برش لیزری کفش چرمی
  • برش لیزری البسه چرمی مانند کت چرم، شلوار چرم، کمربند چرم، پالتو و….
  • درب چرمی
  • برش و حکاکی لیزری روی مبلمان و میزهای چرمی
  • حکاکی دکورها و اکسسوری های چرمی
  • گارد و قابهای تلفن های همراه چرمی
  • تزئینات منازل مانند تابلوهای چرمی، پادری های چرمی حکاکی یا برش خورده

چهار نوع اصلی چرم:

ابتدا بهتر است انواع چرم را بشناسیم، انواع چرم شامل چرم های طبیعی و چرم مصنوعی می شود که به اختصار در زیر به آن اشاره شده است:

1- چرم طبیعی

  • چرم سبک: از پوست گوسفند، بره و بزغاله بدست می آید و ضخامت کمتری نسبت به چرم سنگین و نیمه سنگین دارد. برای تولید کلاه و دستکش بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
  • چرم نیمه سنگین: کیفیت بالاتری نسبت به چرم سبک دارد. دارای ضخامت بیشتری است و از پوست شترمرغ و کروکدیل ساخته می شود. نسبت به چرم های دیگر گران قیمت تر است.
  • چرم سنگین: چرم طبیعی سنگین از پوست گاو و گوساله یا شتر گرفته می شود. برای تولید کیف و کفش و… به کار گرفته می شود.

2- چرم مصنوعی که با نام چرم گیاهی یا چرم وگان شناخته می شود. از کیفیت پایینی ساخته شده و به دلیل شباهت ظاهری اش با چرم طبیعی مورد استفاده قرار میگیرد. برای ساخت روکش صندلی، مبلمان و… استفاده میشود.

جیر نوع دیگری از چرم نرم است و اگرچه به اندازه انواعی که در بالا ذکر کردیم مقاوم نیست، اما می توان آن را با لیزر حکاکی و برش داد.

انواع دستگاه لیزر:

  1. دستگاه برش لیزری فلزات
  2. دستگاه برش لیزری پارچه
  3. برش لیزر چوب

حکاکی لیزری چرم:

فرآیند حکاکی چرم یا که توسط دستگاه لیزر چرم منجر به یک جلوه برجسته می شود و بسته به سطح چرم، کنتراست قابل توجه و تمیزی ایجاد می کند. چرم های رنگ روشن کنتراست رنگی قابل توجهی ایجاد می کنند، در حالی که حکاکی روی چرم های تیره تر کنتراست ظریف تری را ایجاد می کند. اگر به تضاد رنگی پویا نیاز دارید، از چرم برنزه، بژ یا قهوه ای روشن استفاده کنید.

نتایج حکاکی شما بیشتر به نوع چرم استفاده شده و همچنین تنظیمات سرعت، قدرت و فرکانس لیزر شما بستگی دارد. مانند هر ماده دیگری، ما همیشه آزمایش پارامترهای مختلف را توصیه می کنیم تا زمانی که به نتایج دلخواه خود برسید.

برش لیزری چرم:

بسته به توان لیزر خود، می‌توانید چرم را در هر جایی بین 4/1 اینچ و 16/1 اینچ ضخامت برش دهید. برش لیزری چرم تنها یکی از روش های متعدد برای تولید طرح چرمی است. لیزر روی چرم میتواند طرح های بسیار جالب و جذابی پدید آورد که از این نمونه میتوان به طرح لیزر کیف چرم، طرح لیزر کمربند چرم و … اشاره کرد. بیایید برخی از مزایا و معایب چرم برش لیزری را بررسی کنیم تا ببینیم چگونه و تا چه اندازه با روش‌های برش دیگر، مانند برش دستی، برش ماشینی، پرس پانچ و واترجت سازگاری دارد:

مزایای لیزر چرم:

  1. دقت برش های لیزری، تولید طرح های پیچیده را در مقایسه با استفاده از برش دستی بسیار آسان تر می کند.
  2. هیچ خطر و آسیب فیزیکی یا ساییدگی برای چرم وجود ندارد زیرا ابزار برش به معنای واقعی کلمه سبک است.
  3. برش های لیزری همچنین برای برش طیف وسیعی از مواد مانند مقوا، چوب، ام دی اف، پارچه، اکریلیک و حتی فلز بسته به قدرتشان مجهز هستند.

معایب:

برش چرم با لیزر چرم نیاز به آزمون و خطا دارد. با توجه به تغییرات طبیعی در ترکیب مواد، آزمایش و تجربه برای کار با موفقیت این ماشین ها ضروری است.

قیمت برش لیزری چرم

نکته:
توجه: هرگز از برش لیزری بر روی چرم مصنوعی و چرم دباغی شده با کروم استفاده نکنید زیرا حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند در هنگام سوختن دود سمی تولید کنند.

برش لیزری چرم طبیعی در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است، بنابراین انتخاب و کیفیت ماشین های مصرفی نیز بهبود یافته است. در اینجا چند فاکتور وجود دارد که باید هنگام انتخاب دستگاه برای برش چرم در نظر بگیرید:

قدرت: چرم، ماده ای انعطاف پذیر و بادوام است که برای تبخیر و سوراخ شدن با لیزر به مقدار قابل توجهی نیرو نیاز دارد. به همین دلیل لیزرهای CO2 در بین عموم مردم محبوب هستند. آنها معمولاً دارای قدرت 40 وات و بالاتر هستند که حداقل توصیه شده برای برش چرم در انواع مختلف است.

منطقه کار: دستگاه های برش چرم لیزری بزرگ‌تر بسیار گران‌تر هستند، اما در دراز مدت، می‌توانند چرم بیشتری را برای شما صرفه‌جویی کنند، زیرا می‌توان به‌طوری استراتژیک برش‌ها را ترتیب داد تا بیشترین “قسمتهای مورد نیاز حکاکی شده” ممکن را از یک ورق مواد بدست آورید. با یک کاتر کوچک، قبل از اینکه بتوانید طرح های خود را برش دهید، مواد اولیه باید بریده شود تا با محل کار مطابقت داشته باشد، که به طور بالقوه باعث کاهش هدر رفتن متریال بیشتر می شود.

 سرعت: این بستگی به قدرت لیزر، نوع ماده و ضخامت آن دارد. یک لیزر پرقدرت می تواند سرعت برش را به نسبت مستقیم افزایش دهد (دوبرابر قدرت، دو برابر سرعت). در مورد تنوع مواد و ضخامت، تأثیر آن بر سرعت متفاوت است.

برش چرم با لیزر:

1- فایل را آماده کنید.

برش لیزر چرم

هنگام ایجاد طرح خود برای برش چرم، می توانید از هر برنامه ای که تصاویر وکتور را خروجی می دهد، استفاده کنید. این برنامه های گرافیکی میتوانند یکی از موارد زیر باشند:

  • DXF and DWG (Autodesk AutoCAD)
  • CDR (CorelDRAW)
  • AI (Adobe Illustrator)
  • EPS (Adobe Illustrator)
  • PDF
  • SVG

 هنگام ایجاد فایل های برش، سعی کنید تا حد امکان آنها را ساده کنید. طرح های ساده تر با خطوط کمتر باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود، زیرا لیزر نیازی به ردیابی خطوط زیادی ندارد. علاوه بر این، به همین دلیل از همپوشانی خطوط در طراحی خود جلوگیری کنید.

2- برش را روی مواد ارزان قیمت (مانند مقوا) آزمایش کنید.

پس از انتخاب طرح مورد نظر برای قطعه چرمی خود، مطمئن شوید که فایل در ابعاد مناسب است. برای بررسی این مورد (و تنظیمات دیگر)، ابتدا از مقوا به عنوان تستر استفاده کنید و طرح را برش دهید. (در صورت داشتن نمونه فیزیکی، تشخیص خطاها آسان‌تر است.) سپس، می‌توانید طرح‌بندی را تنظیم کنید و طراحی را برای برش واقعی روی چرم بهبود دهید.

3- چرم را برش دهید

قطعه چرمی ابتدا باید به اندازه مناسب محل کار شما بریده شود. ورق های چرمی معمولاً روی سطح صاف هستند، بنابراین قبل از شروع کار واقعی برش مشکلی برای صاف کردن آنها وجود نخواهد داشت.

4- تکمیل برش چرم

تکمیل، ظاهر محصول نهایی را بهبود می بخشد و حذف لبه های سوخته ممکن است برای برخی از برش ها ضروری باشد.

قیمت دستگاه لیزر چرم دوزی:

برش لیزر چرم در اصفهان، برش لیزر چرم در شیراز، لیزر چرم در رشت و سایر شهرهای بزرگ توسط دستگاه انجام می شود. عزیزانی که قادر به تهیه دستگاه نیستند برای انجام خدمات برش چرم با لیزر میتوانند به مراکزی مراجعه کنند که این خدمات را انجام می دهند. یکی از دستگاه های برش لیزری چرم دستگاه 90*60 می باشد که برای استعلام قیمت دستگاه لیزر چرم دوزی میتوانید از سازندگان مختلف این دستگاه سوال بفرمایید.

بهترین نکات برای ساخت برش روی چرم با لیزر چیست؟

برش لیزری چرم یکی از راهکارهای اصلی در استفاده از دستگاه، مراجعه به دفترچه راهنمای مشخصات دستگاه برش لیزری چرم است. آشنایی با کاتر و نرم افزارهای همراه آن به ایجاد طراحی کمک می کند و به کیفیت محصول نهایی چرم کمک می کند. چرم‌سازان باتجربه استفاده از سیستم اگزوز خلاء را هنگام برش لیزری چرم توصیه می‌کنند زیرا این فرآیند معمولاً دود بدبویی تولید می‌کند.

دفترچه راهنمای تجهیزات برش لیزری به طور کلی مراحل و تنظیمات لازم برای برش یا حکاکی انواع مواد از جمله چرم را ارائه می دهد. برای طرح‌های چرم برش لیزری، مطمئن شوید که برنامه نرم‌افزار یک تصویر شفاف را بدون رنگ یا سایه در طرح نمودار به تصویر می‌کشد. تصویر باید به درستی روی شبکه ردیف شود در غیر این صورت لیزر ممکن است کل تصویر را قطع نکند.

هنگام ایجاد الگوی طرح چرمی، کاربران باید از عرض برش آگاه باشند. برای مثال، اگر پرتو لیزر خطی به عرض 0.2 میلی‌متر را قطع کند و برخی از خطوط روی الگو با فاصله نزدیک‌تر از 0.5 میلی‌متر از هم قرار گیرند، ممکن است کاتر هر دو خط را به طور همزمان محو کند. برش دو خط به طور همزمان باعث صرفه جویی در زمان هنگام قرار دادن یک الگو در کنار الگوی دیگر می شود. عرض برش ممکن است هنگام طراحی الگوهایی با برش های پیچیده تفاوت ایجاد کند زیرا فضاهای بریده شده نزدیکتر از 1 میلی متر از هم ممکن است الگوی مشبکی ضعیف تری نسبت به پیش بینی ایجاد کنند.

 تنظیم برای یک نوع از مواد چرمی ممکن است برای نوع دیگر مناسب نباشد. چرم صاف تر معمولا راحت تر از چرم با بافت خشن تر برش می دهد. همچنین ممکن است محصولات چرمی نازک‌تر یا ضخیم‌تر از تنظیمات توصیه‌شده باشند، که ممکن است همان نتایج برش را ایجاد نکند. پرتو بر روی ابزار برش لیزری معمولاً مواد را با تبخیر برش می دهد و اگر دستگاه به درستی برای نوع خاصی از مواد تنظیم نشود، ممکن است سوخته شود.

 دستگاه های دیگر مجموعه پویابرش:

  1. برش پلاسما cnc
  2. دستگاه خم لوله و پروفیل
  3. دستگاه نورد ورق
  4. دستگاه واترجت
  5. دستگاه cnc سنگ

نوشته های مرتبط

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
با سلام، لطفا پیام یا سوال خود از گروه صنعتی پویابرش را در اینجا با ما درمیان بگذارید
ارسال از طریق واتس اپ